idezojelek

Segélykiáltás a Mikulástól

Az embereknek szükségük van az illúzióra, de még inkább a szeretet hihetetlen erejére.

Borsodi Attila avatarja
Borsodi Attila
Cikk kép: undefined
Fotó: Eduardo Munoz Avarez

A Rákosi-rendszer kiépüléséig és megszilárdulásáig a vallási és keresztény hátterű ünnepeink jórészt érintetlenek voltak, azok eredeti lényegét, mondanivalóját az 1950-es évekig még a pogány világ sem támadta. Ennek minimum két oka volt, egyrészt az, hogy az ateista kommunisták a múlt század közepéig nem jutottak tartósan hatalomra Magyarországon. Másrészt – részben ezzel összefüggésben – a korábbi időkben a vallástalanok sokkal kisebb részt képviseltek a magyar társadalomban, mint az államszocializmus időszakában vagy akár napjainkban.

Amint Rákosi Mátyásék a szovjet fegyverek támogatása mellett hatalomra kerültek, fokozatosan átalakították az ünnepek addig érintetlen rendszerét. Sokat elmond a törekvés sikerességéről, hogy amíg 1945-ben a munkaszüneti napok túlnyomó többsége még keresztény ünnep volt, néhány év alatt ezek jelentős részét megszüntették vagy átalakították. Amelyeket megtartottak, azokat új tartalommal töltötték meg a szovjet típusú diktatúra céljainak megfelelően. Így lett többek között a karácsonyból fenyőünnep, a Mikulásból pedig Télapó, magyarosítottuk a szovjet Gyed Morozt (Fagy Apót). A forrást ugyan megváltoztatták, a lényeget áthangolták, de a szeretet üzenete megmaradt. A karácsony esetében azonban az isteni szeretet helyett egymás szeretetére került a hangsúly, a fő üzenet – hogy a Teremtő elküldte a fiát, a világ Megváltóját az embereknek – zavarta a kommunista eszményképet.

Hasonló a helyzet a Mikulással is, hiszen az 1950-es évekig a magyar családok döntő többsége Myra püspökének „követőjét” várta december 6-án. A III. században született és a IV. században munkálkodó Szent Miklósról több legenda is ismert, ezek egyikéből alakult ki a Mikulás-hagyomány. Eszerint a palástban, püspöksüvegben és pásztorbottal közlekedő Mikulás ezen a napon megajándékozza a gyermekeket, nem véletlen, hogy Szent Miklós mások mellett a gyermekek és a diákok védőszentje is.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legyen szó akár Mikulásról, akár Télapóról, egy dolog biztos, az emberek döntő többsége – még a felnőttek is – nagyon várják, ma reggel is nagyon várták  az ajándékot hozó piros ruhás alakot, mert szinte mindannyian hihetetlen módon szomjazzuk a gesztus mögött meghúzódó szeretetet. Aki egy-egy alkalommal már átvállalta az ajándékozást, az édes terhet jelentő feladatot, az tudja, hogy a gyermekek valósággal átszellemülnek, ha meglátják a Mikulást. Főleg a kisebbeket, de a nagyobbakat is megbabonázza a piros ruhát és fehér szakállat viselő, nagy batyut cipelő Mikulás látványa, de gyakran tapasztalni, hogy az idősek is ujjongásban törnek ki a nagy találkozáskor. S a hatás annak ellenére sem marad el, hogy a nagy gyermekek és az idősebbek tudják: a piros ruha nem Szent Miklóst, még csak nem is a mesebeli Télapót rejti, hanem valakit, akár egy ismerőst, aki egy napra házhoz viszi a szeretet csodáját. Az embereknek szükségük van az illúzióra, de még inkább a szeretet hihetetlen erejére.

A minap, amikor először találkoztam a norvég posta karácsonyi reklámfilmjével, úgy éreztem, éppen a szeretet csodáját vették durva támadás alá. Arra vetemedtek, amire még a kommunisták sem tettek kísérletet: hogy magát a szeretetet figurázzák ki. A norvég posta néhány perces reklámfilmjének mondanivalója ugyanis csupán annyi, hogy egy férfi és a Mikulás megkívánja egymást, és a happy endnek szánt pillanatban az egész csókolózásba torkollik. Ez azonban nem szeretet, hanem homoszexualitás, a Mikulás kultuszától pedig mi sem áll messzebb, mint a testiség. S aki az önzetlen szeretet üzenetét tiporja sárba, az a gyermekek (és nemcsak gyermekek) százmillióinak álmát támadja, és próbálja meg elvenni minimális politikai haszon érdekében. Aki pedig ezt képes megtenni, az erkölcsi értelemben megszűnt embernek lenni. Innen már tényleg nincs lejjebb.

Borítókép: Mikulás-jelmezes férfi a Macy’s áruház hagyományos hálaadásnapi parádéján New Yorkban 2021. november 25-én. A hálaadás az egyik legfontosabb amerikai ünnep, amelyet minden év novemberének negyedik csütörtökén tartanak. (Fotó: MTI/AP/Eduardo Munoz Avarez)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

A Hunyadi-film és a román mítoszok

Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

A pöcegödör legalján

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Szalai Ádámot újra kísérti az ellentmondás

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Hígtrágya és pogrom Hollandiában

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.