Beszéljünk, de mit is mondjunk? Talán érdemes visszanyúlni azokra az időkre, amikor az euró bevezetésének gondolata először felmerült, és amikor még az Európai Gazdasági Közösséget normális politikusok vezették, értve ezen azt, hogy döntéseik meghozatalakor nem hisztériákból, nem is hatalmi téboly által motiváltan, hanem a reális gazdasági és társadalmi valóságból, a közösséget alkotó hat ország érdekeiből indultak ki.
A közös pénz eredete 1962-re nyúlik vissza, amikor a bizottság – az akkor már öt éve sikeresen működő Európai Gazdasági Közösség akkor még hat tagállama számára – javasolta egy egységes fizetési eszköz bevezetését. Konkrét lépések azonban csak 1969-ben történtek, amikor egy magas szintű szakértői csoportot hoztak létre a kérdés vizsgálatára Pierre Werner luxemburgi miniszterelnök vezetésével. Az 1970-ben elkészült Werner-jelentés három fázisban javasolta a közös pénz bevezetését, kiemelt fontosságot tulajdonítva az unió belső egyensúlya biztosításának. A jelentésben megfogalmazott célok megvalósítását azonban a hetvenes évek elejének pénzügyi zűrzavara levette a napirendről.
Néhány év múlva a kérdés újra napirendre került és 1974-ben Robert Marjolin francia közgazdász, a római szerződés egyik kidolgozója és az Európai Bizottság valamikori elnökhelyettese kapott újabb megbízást a gazdasági és monetáris unió feltételeinek kidolgozására. Az 1975-ben publikált Marjolin-jelentés a monetáris unió megvalósításának szinte minden aspektusával foglalkozott és megmagyarázta, hogy – szemben a vámunióval, amikor az egyes kormányok csak azt a jogukat adják fel, hogy önállóan vessenek ki vámokat és mennyiségi korlátozásokat – egy gazdasági és monetáris unióban a nemzeti kormányok a gazdaságirányítás mindazon eszközeinek használatát a közösségre bízzák, amellyel addig kormányoztak.
Emiatt a nemzetállami kormányok helyett a közösség feladata lesz az olyan problémák megoldása, mint például a külső feltételek változására adandó válasz, a fizetési mérlegek kiegyenlítése, a munkanélküliség kezelése, a nyugdíjellátás, a minimálbérek biztosítása és hasonlók. Ennek mértékére, illetve a központi költségvetésre gyakorolt hatására két évvel később, 1977-ben készült egy tanulmány, a MacDougall-jelentés. A Donald MacDougall skót közgazdász vezetésével kidolgozott jelentés azt határozta meg, hogy az integráció egyes fokain milyen mértékű központi költségvetésre van szükség a Marjolin-jelentés által körvonalazott problémák megoldására. A jelentés szerint az euró bevezetése a GDP 7,5-10 százalékának központi újraelosztását tenné szükségessé, egy működőképes szövetségi állam létrehozása pedig a GDP 15-20 százalékának központosítását igényelné.