Nincs nap, hogy ne érkezne olyan észbontó hír a nyugati világból, amely egy normálisan gondolkodó ember minden molekulájában felháborodást kelt, legyen szó a gyermekek szexualizálásáról, a szólásszabadság lábbal tiprásáról, klasszikus művek cenzúrázásáról vagy bűnözőknek az érzékenyített bírák általi felmentéséről. Vérmérséklet kérdése, hogy ki miként dolgozza fel ezeket, van, akinek első reakciója az a sehova nem vezető gondolati zsákutca, hogy „megérett a világ a pusztulásra”, van, aki Szekfű Gyulához hasonlóan megállapítja, hogy „valahol utat vesztettünk” s azt kutatja, hogy ez mikor és hol történhetett.
Ha az utóbbi nyomvonalon indulunk el, akárhányszor is gondoljuk végig az európai szellemnek az utóbbi évszázadokbeli metamorfózisát,
az őrület mai tombolásának forrásvidékeként minden alkalommal a felvilágosodás korszakát azonosíthatjuk be, illetve e kor szekularizmusából, racionalizmusából, Istent az emberi észre lecserélő gőgjéből kisarjadó baloldali ideológiákat, a liberalizmust és a bolsevizmust.
(Hadd foglaljam össze az utóbbi címszó alatt, némi vállalt pontatlansággal, a gazdasági egalitarianizmusra épülő, egyébként is nehezen elhatárolható eszmerendszereket a szociáldemokráciától a szocializmuson át a kommunizmusig.)
Volt, aki már közvetlenül a rendszerváltást követően, midőn a liberális pártok erősebbek voltak, mint valaha a magyar történelemben, látta, hogy recseg-ropog az aufklerista építmény. A magát nemzeti liberálisként beazonosító kiváló erdélyi eszmetörténész, a transzszilvanizmus talán legalaposabb és legnagyobb hatású kortárs képviselője, Molnár Gusztáv A föderális nemzeteszme, avagy Észistennő leomló temploma címmel írt frappáns liberalizmuskritikát 1992-ben, amiben jelezte, mekkora tévedés volt azt hinni, hogy az emberek elvesztik lokális kötődéseiket, s majd egyesülnek a világcivilizáció égisze alatt. Ehelyett azt láthattuk, hogy a szóban forgó kor
az újjászülető partikularizmusok, a militáns vallásosság és a feltámadó etnicitás korszaka, amelynek tényleges politikai dilemmáiról az utóbbi évtizedek liberális politikai filozófiájának nincs semmilyen érdemi mondanivalója.
S nemcsak erről nem volt mondanivalója a liberalizmusnak, hanem úgy általában a valóságról. Képviselői az önreflexió helyett a devianciakultuszba s újabb és újabb áldozati csoportok felkarolásába menekültek.