A rendező ország első számú politikai vezetője – Párizsban ezúttal Emmanuel Macron francia elnök – az ismert módon, az engedélyezett néhány szóval megnyitja a játékokat, majd fellobban a láng. Ilyen egyszerű, a kezdetek óta így kezdődik meg az olimpia. Vannak persze kísérőesemények is.
Magyarországon évtizedeken át történetesen az olimpia kezdetének elmaradhatatlan eleme volt, hogy Balczó András magasztos üzenettel fordult az olimpiára készülő magyar sportolókhoz. Idén ez a hagyomány is megszakadt. Nem akarok belemagyarázni semmit, vajon miért, nem gondolnám, hogy azért, mert a magyar sport legendájának elege lenne az olimpiából; Balczó nyolcvanöt esztendős, az évek múlásával ő sem dacolhat, de ez privát szféra.
Mégis hiányzik Balczó szózata. Ellenpontként, figyelmeztetőjelként, hogy tudjuk, miről is szól az olimpia. Mert véletlenül sem arról, mint amit a szervezőbizottság a megnyitóünnepségen elénk tárt.
Az olimpia nem azért, nem arra született, hogy egy beteg lelkű, agresszív kisebbség az önigazolását manifesztálja.
– Nem Az utolsó vacsora kifigurázása ihletett. Azt hiszem, teljesen egyértelmű volt, hogy Dionüszosz érkezik erre az asztalra. Azért van ott, mert a görög mitológiában ő a mámor, a bor istene, ami egyébként Franciaország egyik legismertebb jelképe, na meg ő Sequana, a Szajna istennőjének az atyja. Az elképzelés inkább az volt, hogy egy nagy pogány ünnepet idézzünk meg, amely az Olümposz isteneihez kapcsolódik, azaz az olimpizmushoz – így szól a megnyitó ünnepség rendezője, Thomas Jolly csúsztatásoktól hemzsegő kioktatása.
Hát persze, mi vagyunk bunkók, hogy nem alélunk el a kékre mázolt, kilógó nemi szervű bohóctól, akit ínyenc falatként tálaltak fel az utolsó vacsora transzvesztita közönségének.