Fodor Gábor fogalmazta meg, hogy minden ideológiának van egy alapeszméje, amely köré épül, a liberalizmusnak értelemszerűen a szabadság, a konzervativizmusnak a hagyomány és a gazdasági baloldal ideológiáinak, amelyeket gyűjtőnéven nevezzünk szocializmusnak, az egyenlőség. (Nyilván materiális egyenlőségre gondolt az előadó, hiszen minden ember egyenlő emberi méltósága s a törvény előtti egyenlőség épp az, ami összeköti a klasszikus, el nem fajzott liberalizmust a modern konzervativizmussal és egyben igen távol áll a baloldali politikai gyakorlattól.)
A konzervativizmust pedig a hagyományhoz ragaszkodás, a tradicionalizmus mellett, amint azt az eszmekör monográfusa, Anthony Quinton megállapítja, a társadalommérnökséggel szembeni szkepticizmus és organicizmus jellemzi. Bár utóbbival, a szerves társadalomképpel a tradicionalizmus nemcsak összefügg, hanem belőle eredeztethető.
A valódi konzervatívok, akik elvhűek, és nem hajlandók karrierérdekek mentén a baloldal igényei szerint táncolni, ma a nacionalisták, a nemzeti radikálisok szövetségesei az európai színtéren. Hogy is van ez?
A megfejtés egyszerű. A nemzeti létkeret, a nemzetállam és a nemzet mint organikus, hagyományos kollektivitás ma védendő érték, hiszen első számú célpontja a globális háttérhatalomnak s e hatalmi képződmény látható intézményeinek a Soros-hálózattól az unió különböző szervein át a Demokrata Pártig.
Nem véletlen, hogy a tusványosi táborban is, amely a román–magyar párbeszéd fórumából fokozatosan a magyar–magyar párbeszéd és jövőkeresés rendezvénye lett, közvetlenül vagy áttételesen, e téma körül forogtak a legfontosabb előadások, mint ahogy az sem véletlen, hogy Tőkés László a már harmincharmadik alkalommal megrendezett szabadegyetemet „a magyar nemzetpolitika kimagasló rendezvényeként és szakmai műhelyeként” aposztrofálta múlt szombati előadásában.
Van annak valami elragadó varázsa és szépsége, hogy a nemzet miniszterelnöke egy olyan üdülőközpontból indult szabadegyetemen mondja el évről évre nemzetpolitikai meglátásait és iránymutatását, amelynek még román neve sincs, holott a Trianon után berendezkedő idegen impérium egyik tudatos és tervszerű törekvése volt az ebül szerzett területeken minden egyes településnek román nevet adni, és annak használatát nemcsak kötelezővé, de kizárólagossá is tenni.
Tőkés László beszédének, amelyből nem hiányoztak a nemzeti oldal választási jelszóba is tömörített létparancsai (No migration! No gender! No war!) egyik fő motívuma az volt, hogy vannak olyan „helyzetek és kényszerítő körülmények”, melyek közepette „már végképpen nincs helye a hallgatásnak”, ezeket nevezik, mint mondotta, „status confessionisnak, azaz hitvallásra indító állapotnak”.
– Ilyetén könyörtelen kényszerhelyzet szorongatott minket az országos áramszünet és villanyoltás vaksötét korszakában, amikor már a falig hátráltunk, és Románia népe és kétszeres elnyomást szenvedő magyarsága már nem várhatta meg, hogy lebontott falvainak kövei fakadjanak szólásra, hanem mintegy varázsütésre nemet mondott az ateista-kommunista-nacionalista zsarnokságra – mutatott rá, majd hozzátette: „minden bizonnyal nem tévedünk, hogyha úgy ítéljük, hogy ismét a szólás ideje köszöntött reánk”, azt sem hallgatva el, hogy „Magyarország békeüzenetével magára maradt”, hogy „másmilyen Európáról álmodtunk”, hogy a kontinensünk a „brüsszeli bürokraták” fogságába került, „és okkal féltjük attól, hogy holmi »idegen istenek« Európa/Europé második és végleges elrablásán mesterkednek”.
A közönség spontán tapsát váltotta ki azon kijelentése, hogy az RMDSZ-nek a KDNP-hez hasonlóan ki kellene lépnie az Európai Néppártból, és a két erdélyi EP-képviselőnek az európai patrióták frakciójához kellene csatlakozni.