Az operett műfaja figyelemre méltó karriert futott be, így magától értetődő, tucatnyi író csábult el és írt operettlibrettót. Akadt köztük tehetséges tollforgató, de ne hallgassuk el az igazságot, a listán megbújt néhány kókler is. S bár a zeneszerző személye perdöntő, rendkívül amatőr lenne félvállról venni a szövegkönyvet és íróját. Hálás feladat tehetséges librettisták életét és munkásságát felemlegetni, ugyanakkor nehéz is, mert jelenleg ez egyelőre csakis a teljesség igénye nélkül születhet meg. A középpontba ezúttal Bakonyi Károly, aki máig népszerű darabok szövegkönyvét jegyzi.
„Könnyű” műfaj, nehéz munka
Az operett-téma a legritkább valami a világon, a közönség laikus szeme előtt talán hihetetlennek tűnik fel, de tényvaló, hogy jó történelmi tragédiát könnyebb írni, mint jó operettet [...]
– fogalmazott Harsányi Zsolt (1887–1943) író, újságíró – aki többször dolgozott együtt Bakonyival – 1917-ben a Színházi Élet hasábjain megjelent Utazás a súgólyukon túl című publicisztikájában.
Bakonyi Károly – mint oly sok operettlibrettista kollégája – nem csupán operett-szövegkönyveket írt, de kétségkívül a több száz előadást is megélt operettdarabok munkássága ékkövei. E cikkben rá szeretnék emlékezni, melyben nem kevésbé tehetséges szerzőt, Bakonyi egykori alkotótársait, Huszka Jenőt és Martos Ferencet hívom segítségül. Nos, nem kell semmiféle boszorkányságra gondolni, az idézett gondolatok forrása ugyanis nem más, mint egy, a Bakonyi halálát követő napokban, Az Est hasábjain megjelent cikk 1926-ból.
Lelkes szerzőtárs
A Nagyváradon, 1873-ban született Bakonyi a magyar operett fejlődésének egy fontos állomásán volt jelen:
ugyanis az 1902-ben bemutatott Bob hercegnek Martos Ferenccel közösen jegyezték a szövegkönyvét, Huszka Jenő pedig a zenéjét szerezte. Ez a darab pedig – azon felül, hogy kiállta az idő próbáját – az első olyan magyar operett, amelyet külföldi színpadokon is sikerrel mutattak be. A komponista így emlékezett vissza alkotótársára: „Bakonyi Károly a legjobb fiatalkori barátom volt. Sokáig együtt laktunk. Zeneakadémiai növendék koromban ő inspirált engem arra, hogy dolgozzam. Mikor a Bob herceget írtuk Martossal, ő volt az, egyik szerzőtársa, közülünk talán a leglelkesebb.”
A magyarországi operett forráskatalógusában szám szerint kilenc műnél olvashatjuk a Bakonyi nevet, köztük két daljátéknál is, a János vitéznél (1904) és a Rákóczinál (1907), amelyek zeneszerzője Kacsóh Pongrác volt. Nos, a Rákóczi kevésbé ismert, de Petőfi Sándor János vitézének daljátékváltozata, amelynek verseit Heltai Jenő szerezte, még ma is népszerű.
Kálmán Imre első operettjében is közreműködött mint szövegíró: a Tatárjárás zajos sikert aratott a Vígszínházban 1908-ban. Az 1896-ban megnyílt Vígszínházban százhatvanhatszor játszották, ám már a tizenötödik előadás is példátlan volt a teátrum addigi történetében:
„A Vígszínház fennállása óta a legnagyobb anyagi sikerét a Kálmán Imre és Bakonyi Károly Tatárjárás című operettjével aratta. Még nem volt példa arra, hogy egy színdarab tizenöt előadásán egymásután elkeljenek az összes jegyek úgy, hogy a Tatárjárás eddigi előadásain, még egyszer sem nyitották ki az esti pénztárt.”
S bár a siker – színházi előadás esetében különösen – többtényezős műfaj, Bakonyi mégiscsak meghatározó szereplője ezen alkotásoknak.
A szerzőpáros ezt követően 1910-ben tért vissza a Vígbe Az obsitos című operettel, majd az 1914-ben, a Népoperában bemutatott Kiskirályon dolgoztak közösen. Huszkával is újra együttdolgoztak a Nemtudomka című operetten, amelynek verseit Harsányi Zsolt írta.
De Szirmai Alberttel is összesordorta az élet, s megszületett a Mágnás Miska (1916) és a Gróf Rinaldó (1918) szövegkönyve.
Más műfajokban is otthonosan mozgott: írt katonadrámát, de elbeszélést is. Sőt, szakmai útjuk keresztezi egymást Buttykay Ákos (Buttykay az a szerző, aki a mai Nagymező utcai operettszínház megnyitására Olivia hercegnő címmel új operettet írt) zeneszerzővel is, méghozzá a Magyar Királyi Operaházban bemutatott Hamupipőke című mesejáték kapcsán, bár az előzetes reményeket nem váltotta be a mű – igaz, ebben oroszlánrésze volt a zenének.
Bakonyi, dr. Bakonyi, merthogy jogot végzett, a magyar operett zajos sikereinek emblematikus szerzője, temetésén pedig részt vett a magyar kulturális elit, barátok, szerzőtársak.
A szerző végakarata szerint a temetésen felcsendült a János vitéz című daljáték ikonikus, Egy rózsaszál szebben beszél című sláger is. A búcsúbeszédek előtt Bagó dalát a Király Színház énekkara és Nádor Jenő színművész adta elő.
Végezetül pedig nem másról, mint a jó operett titkáról szeretnék szólni, ami bár összetett, a librettistának egyféle megoldást mégis sikerült találnia. Martos Ferenc elevenítette fel a patikamérlegen kiszámolt operettcímek jelentőségét:
Volt egy kabalája. Azt mondotta midig, hogy csak annak a darabnak lehet sikere, amelynek a címe tíz betűből áll: Tatárjárás, János vitéz, ez mind tízbetűs cím. Igaza volt Bakonyi Károlynak.
A szerző a Mediaworks kulturális szerkesztőségének vezető szerkesztője
Borítókép: Bakonyi Károly (Forrás: Színházi Élet/Arcanum)
További Vélemény híreink
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezEgy tahó matekzseni a pozsonyi elnöki palotában + videó
Tűzzel-vassal irtani kell az oktatási intézményekben a pusztító progresszív propagandát.
Orjaleves, szárma, tarhonya
CSENDES ÓRÁK – Életünknek nem pusztán megfigyelői, inkább alakítói vagyunk.
Hangosan ketyeg a világvégeóra
HETI AGYRÉMEK – Az emberi önsorsrontás legmarkánsabb példája, a mesterséges intelligencia különösen veszélyes.
Nem a kormány emeli a benzin árát
ŐRZŐK LÁZADÁSA – Európa energiabiztonságát szándékosan számolta fel az amerikai háttérhatalom.
Véleményváró
Tovább az összes cikkhezOrjaleves, szárma, tarhonya
Nem a kormány emeli a benzin árát
Nézzük reálisan a 2025-ös évet!
A hóhér, aki igazából nem is gyilkos
A szerző további cikkei
Tovább az összes cikkhezLehár Ferenc öröksége
Felújították és újra látogatható a világhírű zeneszerző villája Bad Ischlben.
Zenés nyelvújítási komédia két felvonásban
A társulati munkáért és a magyar drámai hagyományok játékos vonalának újraélesztéséért a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválja szakmai zsűrije elismerésben részesítette a László Sándor rendezte előadást és az alkotókat.
Díjátadóval ért véget a kisvárdai színházszakmai fesztivál
A fődíjat a Bocsárdi László rendezte Csónak, avagy előttünk az özönvíz című előadás kapta.
Tematikus fesztiválok a Gyulai Várszínház 61. évadában
Június 28-tól augusztus 17-ig több mint 40 produkció várja az érdeklődőket.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Magyar Péter nem teszi zsebre, amit a Fidesz képviselőjétől kapott
Felháborító jelenet játszódott le az ATV stúdiójában
Eltűnt magyar ikerpár Skóciában: hátborzongató teóriát állított fel a rendőrség
Halálos áldozatokat követelt a Bosch-gyárban történt gázrobbanás
Majka 190 millióért mindjárt tudta, hogy milyen dalt kell írni
Meghatározó szerepe lehet Orbán Viktor miniszterelnöknek az uniós-amerikai kapcsolatokban + videó
Kilenc éve nem találják az MSZP zuglói képviselőjét
A Bajnokok Ligája-meccs után Kovács István bírót szidják
Trump véget vetett a sokszínűségi őrületnek az amerikai közhivatalokban
Az Eintracht Frankfurt csúnyán elbánt a Fradi volt magyar futballistájával
Az elvek, ó, az elvek!
Füstbe ment Slot terve, amelyet Szoboszlainak talált ki
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezEgy tahó matekzseni a pozsonyi elnöki palotában + videó
Tűzzel-vassal irtani kell az oktatási intézményekben a pusztító progresszív propagandát.
Orjaleves, szárma, tarhonya
CSENDES ÓRÁK – Életünknek nem pusztán megfigyelői, inkább alakítói vagyunk.
Hangosan ketyeg a világvégeóra
HETI AGYRÉMEK – Az emberi önsorsrontás legmarkánsabb példája, a mesterséges intelligencia különösen veszélyes.
Nem a kormány emeli a benzin árát
ŐRZŐK LÁZADÁSA – Európa energiabiztonságát szándékosan számolta fel az amerikai háttérhatalom.